czwartek, 28 października 2010

Lublin - historia

Jako uczeń nie darzyłem sympatią lekcji z historii - jako młody chłopak chyba nie za bardzo rozumiałem sens wkuwania na pamięć faktów nie związanych za bardzo z moim życiem. Szukając natomiast informacji na temat rozwoju Lublina stwierdzam, że podoba mi się to!
Przyznam szczerze, że nie wiedziałem, że miasto Lublin jest jednym z najwcześniej założonych w Polsce miejsc osadnictwa - sięga aż do VI wieku! Nigdy się nie zastanawiałem nad pochodzeniem nazw niektórych dzielnic Lublina - np. Czwartek. Okazuje się, że tak nazywała się pierwsza osada - położona na wzgórzu "Czwartek"(świadczą o tym znalezione tam pozostałości chat i palenisk.) - nazwa ta pochodzi od odbywających się w tym miejscu co czwartek jarmarków. Z czasem osada rozrosła się na sąsiednie wzgórza: Zamkowe, Staromiejskie,Grodzisko, Żmigród oraz Białowieskie.
Sama nazwa "Lublin" jest znana z najstarszych dostępnych zapisków z 1228r. Pochodzi ona od nazwy osobowej Lubla utworzonej od imienia Lubomir poprzez dodanie dawniej pieszczotliwego przyrostka dzierżawczego -la Możliwe jest także, że imię Lubla w swojej staropolskiej, zdrobniałej postaci złączyło się z przyrostkiem dzierżawczym –in, dając nazwę Lublin. Założycielem czy właścicielem Lublina w zamierzchłych czasach mógł być zatem człowiek o imieniu Lubel, bądź Lubla.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.